Jak brzmi piosenka XXI wieku?

15:08 0 Comments A + a -

Nietrudno jest zauważyć różnicę pomiędzy śpiewaniem dzisiejszym a wczorajszym. Muzyka, tekst, sposób wykonania, wkład emocjonalny, wszystko to ewoluuje z czasem. Pytanie brzmi, czy to muzyka zmienia się na potrzeby słuchacza, czy odwrotnie? Kto za kim nadąża i kto nadaje rytm, trend?

Minąwszy erę melodyjnych ballad miłosnych lat trzydziestych, pieśni wojennych i powojennych, wreszcie skocznego disco polo , dotarliśmy do wieku XXI.

Zaglądając do dzisiejszej muzyki pop, łatwo zwrócić uwagę na dominującą tematykę miłosną. Miłość jednak, zdaje się, nabrała innego znaczenia i wymiaru. Popularyzacja na skalę masową i spłaszczanie uczuć, które niegdyś uchodziły za najgłębsze i najbardziej intymne jest dziś nagminne. Miłość przekazywana przez telewizję i radioodbiorniki straciła magię i wyjątkowość, każdy o niej pisze i każdy w ten sam sposób.

Przesłuchałam 100 piosenek, które stały się przebojami od roku 2000. Pozwoliło mi to sporządzić poniższe tabelki:

Motywy poruszane w piosenkach raz, lub wielokrotnie, tzn. słowo z tabeli użyte w podanej formie lub w formie przekształconej Ilość piosenek (na 100) z danym motywem 
łza
24
strach (bliżej nieokreślony)
12
Sen / marzenie
36
Bijące serce
22



Tematyka utworu Ilość utworów o danej tematyce
Zdrada, złamane serce 28
Szukanie miłości 19
Romantyczna miłość 26
Walka o miłość 7
Zagubienie 2
Refleksje nad światem 7
Pokazywanie, na co mnie stać 11


Sposób opisywania myśli miłosnej czy też zupełnie innej, pomimo, że nie jest identyczny u każdego z artystów (to byłby plagiat), sprowadza się do tej samej podstawy i operuje tymi samymi sformułowaniami. Dlatego zapewne, wpisując w wyszukiwarce internetowej takie hasło jak " czekać na ciebie tekst piosenki", albo "kocham cię tekst piosenki", ukazuje się nam niemała ilość tytułów.

Sformułowanie znajdujące się w piosence raz, lub kilkakrotnie uwzględnione są jedynie wyrażenia zastosowane w formie poniżej przedstawionej Ilość piosenek z danym sformułowaniem
Czas stanął w miejscu / czas się zatrzymał
7
Czekać na ciebie
9
Dlaczego ja
5
Uciec stąd
7
Otwórz oczy
4
Bo tak chcę
6
Dla mnie liczysz się tylko ty
3
Nigdy nie poddam / nie poddasz się
7
Kocham cię / kochasz mnie
21
Ja i ty / ty i ja
16
Teraz wiem / już wiem
9
To co było między nami
2
Oczy twe / twoje oczy
11
W twych ramionach
10
Twoich ust
5
Tylko ty
19
Ostatni raz
4
Nie zostawiaj mnie
5
Za późno już
7

Statystyki te dotyczą jedynie piosenek polskich. Zagłębianie się w przesłania popowych tekstów amerykańskich, pozostawię komuś bardziej ciekawemu świata. 

Tak więc piosenka w nowym milenium karmi się zwiewnymi uczuciami i prostotą w przekazie. Tą piosenkę nuci dziecko na szkolnym korytarzu i śpiewa pan jadący samochodem do pracy. Ta piosenka nie wymaga wysilania się, żeby ją zrozumieć. Każda ewentualna niejednoznaczność jest wytłumaczona w kolejnym wersie. 

Ktoś powie, że takie właśnie powinny być piosenki. W końcu muzyka jest sposobem na relaks, rozluźnienie, rozrywkę. Czasem miło jest zanucić zwykłe "ooooo" lub "heijej". W końcu to pop, nie oczekujmy i nie wymagajmy cudów. A jednak opinie i wymowne komentarze coraz większej ilości internautów, na razie anonimowych zdradzają, że czas już na coś... ambitniejszego? 

Perełki, które niełatwo znaleźć, lecz rzeczywiście istnieją, czekają na swoją kolej lub swojego słuchacza, trochę bardziej wymagającego. 

Na koniec kilka złotych myśli z polskich treści:

"przygoda nieskończona
 niech się nie kończy ona"

"ta historia co dzień mi się śni
 kto mi zwróci te bezsenne noce"

"nie mam wyżalić się do kogo"

"wiesz, że dasz mi słowa,
 których nawet nie próbował
 zrozumieć twojej miłości,
 gdy kocha się bez wzajemności"